Uttalande av H.M. Konungen med anledningen av dagens händelse i Stockholm

kungafamiljen föreläsning

– Jag och hela kungafamiljen har med bestörtning tagit del av informationen om eftermiddagens attentat i Stockholm. Bakgrunden till och omfattningen av det inträffade är ännu inte känd. Vi följer utvecklingen men redan nu går våra tankar till de drabbade och deras familjer.

Många uttrycker bestörtning efter dådet på Drottninggatan i centrala Stockholm. Kungen och politiker twittrar ut sitt deltagande till offren.

“Jag och hela kungafamiljen har med bestörtning tagit del av informationen om eftermiddagens attentat i Stockholm. Bakgrunden till och omfattningen av det inträffade är ännu inte känd. Vi följer utvecklingen men redan nu går våra tankar till de drabbade och deras familjer”, säger kungen i ett pressmeddelande.

Flera partiledare uttrycker bestörtning på Twitter.

“Följer med bestörtning de fruktansvärda händelserna i Stockholm. Tankarna går till de drabbade och deras anhöriga”, skriver Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet.

Fruktansvärda uppgifter

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt twittrar:

“Nås av fruktansvärda uppgifter. Tänker på alla som drabbats och deras familjer”.

“Bestört och bedrövad över att följa det misstänkta terrordådet i Stockholm. Tankar till de anhöriga som idag får besked ingen ska behöva få”, twittrar KD:s Ebba Busch Thor.

Liberalernas Jan Björklund:

“Bestörtning över vad som händer i Stockholm. Tänker främst på alla anhöriga”

Undvik spekulationer

Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra uppmanar på Twitter till att undvika spekulationer.

“Fruktansvärt attentat i Stockholm, många tankar till offrens familjer. Viktigt att undvika spekulation och låta polis mfl. göra sitt jobb”.

Hennes partikollega, Carl Bildt, tidigare utrikesminister och statsminister twittrar på engelska om attacken:

“Att stjäla en lastbil eller en bil och sedan köra den in i en folksamling. Det tycks vara den senaste terroristmetoden. Berlin. London. Nu Stockholm”.