”Jag och hela kungafamiljen har med bestörtning tagit del av informationen om eftermiddagens attentat i Stockholm. Bakgrunden till och omfattningen av det inträffade är ännu inte känd. Vi följer utvecklingen men redan nu går våra tankar till de drabbade och deras familjer”, säger kungen i ett pressmeddelande.

Flera partiledare uttrycker bestörtning på Twitter.

”Följer med bestörtning de fruktansvärda händelserna i Stockholm. Tankarna går till de drabbade och deras anhöriga”, skriver Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet.

Fruktansvärda uppgifter

Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt twittrar:

”Nås av fruktansvärda uppgifter. Tänker på alla som drabbats och deras familjer”.

”Bestört och bedrövad över att följa det misstänkta terrordådet i Stockholm. Tankar till de anhöriga som idag får besked ingen ska behöva få”, twittrar KD:s Ebba Busch Thor.

Liberalernas Jan Björklund:

”Bestörtning över vad som händer i Stockholm. Tänker främst på alla anhöriga”

Undvik spekulationer

Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra uppmanar på Twitter till att undvika spekulationer.

”Fruktansvärt attentat i Stockholm, många tankar till offrens familjer. Viktigt att undvika spekulation och låta polis mfl. göra sitt jobb”.

Hennes partikollega, Carl Bildt, tidigare utrikesminister och statsminister twittrar på engelska om attacken:

”Att stjäla en lastbil eller en bil och sedan köra den in i en folksamling. Det tycks vara den senaste terroristmetoden. Berlin. London. Nu Stockholm”.